Mijn bescherming aanpassen
Hoe kan ik mijn Orange Mobile Serenity-service personaliseren?
Via het menu “Dashboard” op het Mobile Serenity-portaal kun je de beveiliging van je lijn controleren en deze naar wens configureren.
Je kunt onder andere profielen aanmaken om de bescherming van je toestellen te personaliseren, je blokkeergeschiedenis bekijken, controleren of je internetaccounts zijn blootgesteld aan cyberaanvallen en controleren of een webpagina mogelijk schadelijk is.
Hieronder beschrijven we hoe je deze opties stap voor stap configureert, en je kunt ook de volgende video bekijken om de verschillende functies te ontdekken:
Status van je bescherming
Zodra je de personalisatiepagina voor jouw mobiel nummer open kan je controleren of je beschermd bent en of er acties voor jou lopen (zie het gedeelte “Identiteitscontrole”).
Profielen beheren
In het gedeelte “Profielen beheren” kan je profielen aanmaken en wijzigen om je bescherming te personaliseren:
Hoe maak ik een nieuw profiel aan?
In het gedeelte “Profielen beheren” kun je het standaardprofiel wijzigen dat al is aangemaakt en toegepast op je mobiel nummer. Je kunt ook zoveel nieuwe profielen aanmaken als je wilt voor je mobiele nummers en toestellen.
Klik hiervoor op de knop “+”, de optie “Profiel toevoegen” en geef een naam aan het profiel dat je wilt maken. Vergeet niet je wijzigingen op te slaan.
Welke beschermingsopties moet ik aanpassen in mijn profielen?
In je profielen kun je filters voor webinhoud instellen om te bepalen welke webcategorieën je wilt toestaan en welke niet.
Naast het standaard blokkeren van phishing- en malwarewebsites, kun je ook beslissen of je de volgende websites wilt blokkeren:
- Pornografie
- Gokken
- Geweld
- Drugs
- Mediastreaming
- Social media
Vergeet niet je wijzigingen op te slaan zodat ze kunnen worden toegepast.
Kan ik uitzonderingen definiëren?
Ja, zelfs als je een bepaalde categorie blokkeert, kun je de uitzonderingen opnemen die je wilt toestaan of verbieden.
Ga gewoon naar het gedeelte 'Uitzonderingen' en klik op de knop '+' om een uitzondering toe te voegen.
Voer het webadres in dat je als uitzondering wilt instellen en vergeet niet de wijzigingen op te slaan.
Kan ik andere categorieën of webadressen blokkeren?
Er zijn geen webcategorieën meer geconfigureerd op je service die je kunt blokkeren.
Als je echter een specifiek webadres wilt blokkeren dat niet tot een van de geconfigureerde categorieën behoort, kan je dit bij uitzondering doen.
Voeg gewoon een uitzondering toe en stel deze in op “permanent blokkeren” zodat het webadres in kwestie wordt geblokkeerd, ongeacht of het tot een van de beschikbare categorieën behoort of niet.
Als ik een webcategorie blokkeer, worden de bijbehorende mobiele applicaties dan ook geblokkeerd?
Nee, door webcategorieën te blokkeren, worden toepassingen die mogelijk overeenkomen met deze categorieën niet geblokkeerd (bijvoorbeeld toepassingen voor sociale netwerken). Je hebt nog steeds toegang tot je sociale netwerken via de apps die op het apparaat zijn geïnstalleerd.
Het is echter mogelijk dat veel van de functies van deze applicaties waarvan je de categorie hebt geblokkeerd nu onbruikbaar zijn, omdat de webbrowsing die ze gebruiken ook wordt geblokkeerd.
Orange Mobile Security Plus kan echter niet garanderen dat het gebruik van de applicatie volledig wordt uitgeschakeld, aangezien bepaalde functies kunnen blijven werken, zoals bijvoorbeeld messaging.
Op welke mobiele nummers en toestellen is elk profiel van toepassing?
Het gedeelte “Informatie” van elk profiel geeft aan op welk mobiel nummer en welke toestellen de profielconfiguratie van toepassing is.
Zonder tussenkomst van jou worden de beveiligingsinstellingen voor je mobiele lijn (4G/5G-netwerk) toegepast op het profiel “Standaard”. Als je ze wilt toepassen op een nieuw profiel dat je hebt aangemaakt, vergeet dan niet om dit profiel als standaard in te stellen.
Voor elk nieuw toestel waarnaar je applicaties downloadt, kun je de profielinstellingen kiezen die je wilt toepassen. Raadpleeg voor meer informatie de volgende artikelen over toestelbeheer.
Toestellen beheren
In het gedeelte “Toestellen beheren” kan je toestellen toevoegen en beheren waarop je de applicaties “Orange Mobile Serenity Plus” en “Orange Mobile Serenity Plus Child” kunt downloaden. Raadpleeg de volgende secties voor het downloaden van applicaties voor meer informatie.
Historiek blokkeren
In het gedeelte “Historiek blokkeren” kun je de websites raadplegen die Orange Mobile Serenity Plus volgens jouw configuratie heeft geblokkeerd.
Identiteitscontrole
In het gedeelte “Identiteitscontrole” kan je controleren of je internetaccounts zijn blootgesteld aan een cyberaanval of een lek van je persoonlijke gegevens.
Welke lekken zijn gelinkt aan mijn internetaccounts?
De websites waarop je je e-mail als inlogaccount gebruikt, kunnen blootstaan aan cyberaanvallen en datalekken. Dit betekent dat jouw persoonlijke gegevens of andere gerelateerde vertrouwelijke gegevens gecompromitteerd kunnen zijn (bijvoorbeeld je wachtwoorden) en beschikbaar kunnen zijn op het internet.
Hoe kan ik controleren of mijn e-mailaccounts zijn blootgesteld?
Voer gewoon je e-mailadres in en klik op “Check”.
Als je het slachtoffer bent van een lek gelinkt aan je e-mailadres, wordt er een lijst weergegeven met websites waar dit risico mogelijk heeft bestaan. We raden je aan je wachtwoord op deze websites te wijzigen om mogelijke toegang tot je persoonlijke gegevens te voorkomen.
Ik heb mijn wachtwoord op de blootgestelde websites al gewijzigd, waarom staan ze er nog steeds op?
Orange Mobile Serenity detecteert lekken op websites die je e-mail als inlogaccount gebruiken. Als je je wachtwoord al hebt gewijzigd, kun je websites verwijderen door op het “potloodje” te klikken en de websites die je wilt verwijderen uit de lijst te selecteren.
Als ik mijn e-mailadres registreer, weet ik dan wanneer er een inbreuk heeft plaatsgevonden?
Ja, als je je e-mail registreert, zal Orange Mobile Serenity je in het gedeelte “Er moet iets gedaan worden” laten weten als er een nieuw lek is, zodat je het wachtwoord op de betreffende website kunt wijzigen.
Kan ik voorkomen dat mijn e-mailadres uitlekt?
Het is niet mogelijk om het te vermijden. Maar je kunt bepaalde stappen nemen om je beveiliging te verbeteren, zoals het regelmatig wijzigen van je wachtwoorden of het aanvragen van de verwijdering van accounts die je niet meer gebruikt.
Controleer een website
In het gedeelte “Website Check” kun je elk onveilig webadres controleren. Kopieer en plak het webadres en klik op “Check”.
Orange Mobile Serenity zal je vertellen of het genoemde webadres mogelijk gevaarlijk of frauduleus is, zonder dat je het hoeft te openen.
Waarom moet je controleren of een website veilig is?
Als je niet zeker weet of een website nep of gevaarlijk is, kun je dit controleren met je browser voordat je de website bezoekt. Zo vermijd je elk risico.
Wat moet ik doen als Orange Mobile Serenity me laat weten dat de website niet veilig is?
Bezoek deze website niet met je browser, anders kunnen je gegevens in gevaar komen!